Jeudi le 29

Ciao!

Det har inte hänt så mycket spec. dom senaste dagarna, bara vanliga vardagsrutiner som jag har här i Frankrike. Lite chilligare än dom senaste åren i Finland. Jag tror faktiskt att det är precis det här jag behöver just nu, total bortkoppling från mitt "riktiga" och något stressande/hektiska liv i Finland. Dom senaste åren har varit så otroligt tunga på ett psykiskt plan men samtidigt har de endå varit väldigt fantastiska och betydelsefulla år. Den otroliga stressen i skolan, med alltför många kurser etc, alla fritidsaktiviteter, jobb, samt hela det sociala livet med att hänga med vännerna, festa och så förstås alla personliga grejer...och så det största orsaken till mina otroliga humörsvängnigar: sömnen. eller egentligen den oexsisterande sömnen. Jag har helt enkelt sovit alldeles för litet under dom senaste åren. Vardagsnätterna blev det genomsnittligen ca 4-5 timmar sömn, och veckosluten bestod oftast av festande till 6-7 tiden på morgonen. inte bra! visste ni förresten att det är otroligt skadligt för människan att sova för lite, både fysiskt och psykiskt. eller ja klart ni visste, men ja tror att dom flesta inte riktigt inser hur mycket det inverkar på en person. När sömnen uteblir, blir man lätt också deprimerad. tro mig, jag har upplevt det där i ett par år nu. Jag hade dock endast en lindrig depression, men en långvarig sådan. och det berodde då mest på att jag aldrig riktigt hann koppla av och sova ordentligt. Tillslut ledde det till att när jag hade chansen att sova så kunde jag helt enkelt inte. visst jag skulle ha kunnat skippa alla dessa party nätter osv. men det var mitt eget val, och det ångrar jag inte, för jag älskar att umgås med mina vänner, festa osv.!!


Det jag ville få fram i detta inlägg var att jag är väldigt nöjd med mitt val att verkligen åka iväg ett år utomlands. Jag har velat det väldigt länge nu, och av flera olika orsaker oxå! :) Det är ett väldigt stort steg från att säga att "efter studenten åker jag utomlands" till att verkligen göra det. Det är en enorm förändring i livet, när man inte bor hemma, inte ser sin familj, släktingar, vänner, inte talar eller hör svenska/finska...jaa ni förstår vad jag menar. Allting är helt enkelt nytt, man har inte riktigt någonting att fästa sig vid. När man åker på vanliga resor utomlands har man ju oftast ändå sin familj/vänner med sig, och då vet man oxå att man snart kommer hem tillbaka till det gamla vanliga. Men när man bor utomlands måste man anpassa sig på ett helt annat sätt till den nya omgivningen, människorna, språket(!), kulturen osv. Allting är väldigt nytt och spännande, men samtidigt kan man ibland känna sig väldigt liten och ensam, och förundra sig över vad man egentligen håller på med. Saknaden att bara få vara hemma med sin familj, eller hänga med vännerna över en kopp kaffe, är stundvis enorm. Men när man sedan tänker på att tiden egentligen går väldigt fort, inser man att det här är ett av det mest betydelsefulla åren i mitt liv. Ett helt annorlunda år, då jag kanske också lär känna mig själv bättre. Vad vill jag göra i framtiden, hur vill jag att mitt liv skall formas? Det är skönt att helt enkelt få stanna upp ett tag och göra någonting helt annat än vad jag är van vid. Här har jag gott om tid att reflektera över dessa frågor, som samtidigt får mogna i min hjärna. Jag tror at jag kommer att växa som person, och få en bredare uppfattning om livet och det som verkligen är viktigt och spelar någon roll. Man lär sig helt enkelt att uppsaktta de små glädjeämnen man har i livet.


Som sagt vill jag ta vara på detta år, och försöka få många nya och intressanta upplevelser, som jag sedan kan tänka tillbaka på när jag återgår till det "normala". Frankrike känns verkligen helt rätt för mig. Det är något med detta land som ger mig lyckorusningar, och det har det alltid gjort, sedan jag första gången besökte Frankrike. Att jag älskar sol och värme är ju heller ingen nyhet. Och det gör mig så otroligt glad att få känna solstrålarna mot min hud. Man känner sig liksom levande, glad, och full av energi. Jag vill verkligen göra detta till ett oförglömligt år med bl.a. besök i Paris, och rivierans vackra städer, och stränder(!)
Idag på lektionen skulle vi i tur och ordning säga våra livsmotton. Jag har egentligen inget spec, men när det sedan blev min tur, sa jag: "On vit seulement une fois" (man lever bara en gång). Sedan tittade läraren på mig en stund i tystnad och sa sedan tillslut: "det är ett väldigt bra motto, är det däför du är här?" Och jaa man kan väl säga att det är en av orsakerna. Man lever ju bara en gång, och man måste verkligen se till att man gör det man vill/alltid velat göra, för det är bättre att ångra någonting man gjort, än någonting som man inte gjort. Men det här året kommer jag absolut inte att ångra, förhoppningsvis blir det snarare ett av dom bästa åren i mitt liv. Ett väldigt annorlunda sådant, men trés importante pour moi. Bleu blanc rouge, vive la France!<3







Kommentarer
Postat av: ale

Man lever bara en gång! puss<3

2011-10-01 @ 14:33:28
URL: http://coffen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0